Kas ir reklāma?

Reklāma ir vārds, kuru mūsdienās dzirdam katru dienu. Reklāmas mēs katru dienu ne tikai dzirdam, bet arī redzam. Pa lielam no tām izvairīties var tikai tad, ja visu dienu neiziet no mājās, neieslēdz TV, radio vai datoru. Pretējā gadījumā ikviens apzināti vai neapzināti saskarsies ar kādu reklāmu. Tās var būt dažādas – gan vizuālas, gan papīra formā, gan virtuālas, tā var būt viena bilde vai video rullītis. Reklāmām pašlaik ir daudz variantu, lai kaut kā pārsteigtu un pievērstu uzmanību. Patiesībā šobrīd ir diezgan grūti kaut kā izcelties citu vidū un ar kaut ko jaunu vai oriģinālu piesaistīt cilvēkus. Reklāmas var izpausties radoši un inovatīvi, taču arī reklāmas kontrolē likums – nevar reklāmās rādīt, teikt vai darīt visu ko vien gribas. Tā kā reklāmas ir tik daudz, tad, protams, tās visas piefiksēt un atcerēties nav iespējams. Katrā ziņā – ne apzināti. Taču ir iespējams, ka kāda nemanāma reklāma ir tevi zemapziņā ietekmējusi un tāpēc tu izvēlies kādu produktu pats īsti nezinādams kāpēc. Reklāmas mērķis ir pārdot savu produktu vai pakalpojumu, tāpēc reklāma ir jāveido tāda, kas radītu cilvēkos interesi. Ne tikai reklāmu un konkurentu daudzums ietekmē to, ka ir salīdzinoši grūti izveidot tādu reklāmu, kas izceltos citu starpā un radītu cilvēku interesi. Jāņem vērā arī fakts, ka cilvēkiem reklāmas ir jau apnikušas, jo tās ir visur. TV vidējais reklāmas paužu garums ir aptuveni 10 minūtes. Viens reklāmas rullītis ir vidēji pus minūti garš – šajā reklāmas pauzē tiek parādītas ļoti daudz reklāmas. Bieži vien cilvēki reklāmas laikā dara ko citu, piemēram, aiziet uz virtuvi pēc tējas vai kādas uzkodas. Taču neskatoties uz to, ka reklāmas lielākajai daļai cilvēku šķiet kaitinošas, tāpat ik pa laikam parādās kāda interesanta un oriģināla reklāma, kuru cilvēki atceras un, kura šķiet visai patīkama. Tas, ka reklāmu atceras un par to runā ir ļoti labi, jo ņemot vērā cilvēku parasto attieksmi pret reklāmām, ko tādu panākt patiešām nav viegli. Reklāmas ir bijušas visos laikos, vienkārši šobrīd tehnoloģijas ir ļoti attīstījušās un reklāmas veidotājiem ir ļoti plašas iespējas. Ja pavisam senos laikos kaut ko reklamēja tikai mutiski vai uz kādiem reklāmu stabiem vai plakātiem, tad šobrīd to var praktiski jebkur. Nav īsti iespējams iziet no mājas neredzot nevienu reklāmu. Ar reklāmām vispār nav nemaz tik vienkārši, jo to izveidošana ir diezgan liela māksla. Ir jāņem vērā vairākas lietas, lai varētu izveidot veiksmīgu reklāmu – gan likumā noteiktās lietas (kas drīkst, un kas nedrīkst parādīties reklāmā), gan mērķauditoriju, gan reklāmas veidu, gan reklāmas budžetu, kā arī dažādus psiholoģiskos aspektus. Lai izveidotu veiksmīgu reklāmu, kura palielinātu pircēju vai klientu skaitu, ir labi pārzināt dažādus psiholoģijas paņēmienus, jo lielākoties reklāma uz cilvēkiem darbojas nemanāmi – zemapziņā. Tieši tāpēc laba reklāma nav vienkārši informācijas nodošana kaut kādā veidā – visas detaļas ir svarīgas. Reklāmā tieši varbūt pašai informācijai ir mazāka nozīme, nekā visam pārējam, jo cilvēki bieži neklausās, tāpēc tieši informāciju var nedzirdēt. Taču dažādi vizuālie un audio paņēmieni var piesaistīt uzmanību un cilvēkiem radīsies vēlme uzzināt kaut ko vairāk par piedāvāto produktu, akciju vai pakalpojumu. Ja cilvēks pats sāk interesēties par reklamēto produktu, tad tas nozīmē, ka reklāma ir bijusi ļoti veiksmīga.